Sidor

måndag 21 mars 2011

SVT inslag på morgonen idag om de dåliga däcken för den tunga trafiken.

Jag och min kollega Ulf Berg, Riksdagsledamot från Dalarna, har drivit frågan om vinterdäck för den tunga trafiken i Sverige. Det är inte rimligt när E4:an i Hudiksvall blir avstängd 19 timmar på grund av långtradare som fastnar i backar.

SVT tar upp frågan om dåliga däck i nyhetssändningarnanu  på morgonen. Jag och Ulf hade en debattartikel nyligen tillsammans med Transportarbetarförbundets ordförande på SVD Brännpunkt.

1 kommentar:

Andreas sa...

jag tycker att försäkringsbolagen skall kunna ta ut lägre premier för de som har max 3 år gamla däck. Efter 3 år gamla däck bör premien ökas kraftigt. Har man angett för försäkringsbolaget att man har "nya däck" (max 3 år gamla) och råkar ut för en olycka där det framkommer att man har äldre däck skall man bli utan ersättning. Sedan tycker jag att man skall införa däckbytardatum för olika områden tex. på med vinterdäck i Jämtland / Härjedalen och Lappland den 1 okt. 10 okt för Norrlandskusten. 20 okt för Svealand och 30 okt för Götaland. Böter skall kunna tas ut av polisen om man inte har vinterdäck vid en olycka efter dessa datum för respektive område. När sommardäcken bör tas på är 1 april för Götaland, 10 april för Svealand, 20 april för Norrlandskusten och 30 april för Jämtland / Härjedalen och Lappland. Böter även här om man byter för tidigt..och olyckan är framme..
Mvh Andreas