Sidor

onsdag 2 februari 2011

Spännande utveckling på Nytorp?

Under valrörelsen var jag och besökte Nytorps Naturbruksgymnasium, som är ett mycket välskött gymnasium. Jag fick också klart för mig att Gävle kommun såg Nytorp som en konkurrent eftersom det drivs av Bollnäs kommun, så man fick inte komma och berätta om sina utbildningar för de som ska välja gymnasium. Det fanns också andra frågor som man tog upp med mig. Efter besöket så skickade jag den signalen till Region Gävleborg och andra personer att det här borde man ta med sig, att Nytorp och andra skolor skulle få marknadsföra sig mot alla grundskoleelever. Varför inte anordna en gymnasiemässa där alla bjuds in till?

Nu har Karin Ånöstam mfl gjort ett utspel om att få köpa Nytorp och utveckla verksamheten ännu mer tillsammans med det lokala näringslivet. Det löser inte grundfrågan, att skolan inte har fått marknadsföra sig utanför Bollnäs, men kan vara en möjlig lösning för att utveckla området runt Nytorp med fler verksamheter.

Inga kommentarer: