Sidor

tisdag 1 februari 2011

Det är också viktigt att SKTF och Kommunal är med i samhällsdebatten.

I Gävle kommun styr s + v + mp. Det tas många politiska beslut som påverkar fackförbundens medlemmar och under senare år har det varit mycket smärtsamma neddragningar av kommunal verksamhet. I de frågorna har såväl LO som SKTF som Kommunal varit mycket tysta vilket enligt min mening beror på att de fackliga företrädarna kombinerar de fackliga uppdragen genom att också företrädare arbetsgivaren - Gävle kommun - som s- politiker.

Det här är djupt olyckligt och ett exempel på hur tyst facket är mot sina s-vänner är när Gävle kommun vägrade att betala kollektivavtalsenlig lön i somras till ungdomar som sommarjobbade. Då var facket i sommarland inte ett dugg intresserad av att hjälpa ungdomarna att få en riktig lön för ett riktigt jobb.

Det verkar som att den egna politiska karriären är viktigare för de aktuella personerna än att företräda medlemmarna. Det är synd- för likaväl som företagarna ska synas och höras i debatten är det viktigt att medlemmarna i facket företräds i sakfrågor av sina fackliga företrädare.

Jag har sökt på nätet efter en liten debattartikel där den socialdemokratiska politikern Sten Öberg har skrivit något kritiskt emot Gävle kommun, men jag har inte hittat något sådant inlägg. Det skulle självklart kunna bero på att det aldrig har funnits något att kritisera Gävle kommun för, men det stämmer självklart inte. Jag ringde faktiskt Sten idag och frågade honom om det finns något debattinlägg som jag har missat i lokalmedia men han kunde själv inte kunde komma på något inlägg som var riktat mot Gävle kommuns styrande socialdemokrater som har publicerats i media. Så blir det när man driver politiska frågor för ett parti istället för att driva sakfrågor för sina medlemmar och den egna karriären är viktigare än medlemmarnas bästa. Därför upplever nu facken att medlemmarna flyr vilket verkar medlemmarnas sätt att protestera mot politiska fack men det  är djupt olyckligt eftersom det behövs starka opolitiska fack i Sverige. Det är en del av den svenska modellen. Att ta gemensamt ansvar för jobben och sysselsättningen.

Den socialdemokratiska politikern Sten Öberg har ett debattinlägg mot mig i Arbetarbladet och här hittar du mitt svar!

Gefle Dagblad har samma inlägg som Arbetarbladet men till skillnad från Arbetarbladet så bad inte GD om ett genmäle direkt men mitt svar är skickat till dem också så de borde publicera det imorgon.

Arbetarbladet har också en redaktionell artikel om Sten Öberg (s) inlägg.

Inga kommentarer: