Sidor

måndag 3 januari 2011

Trafikforskaren i Luleå kör själv med dubbdäck men citeras av dubbdäckshatare med saker han inte sagt...

Aftonbladet har en intervju med den trafikforskare som brukar användas flitigast av dubbdäckshatarna. Klicka på rubriken för hela artikeln.

Aftonbladet skriver:

– På slät is är de flesta dubblösa däck ungefär 50 procent sämre än dubbdäcken precis som i era tester, säger Niclas Engström, men ett däck, Bridgestone Blizzak DM-Z3 är lika bra som dubbdäcken. Fast, lägger han till, jag kan tänka mig att man får ”böta” på andra underlag, att däcket får problem på våt och torr asfalt.

Den amerikanska sajten Consumers Report citerar amerikanska däcktester där man skriver om fint vintergrepp men just dåligt bromsgrepp på torr och våt asfalt och kort livslängd.

DM-Z3 är tillverkat i Japan för den japanska marknaden med dubbförbud och låga hastigheter och hala polerade vägar. Det finskkonstruerade Blizzak Nordic, som var med i Aftonbladets vinterdäcktest, byggs av Nokian för nordiska förhållanden och för att ha viss stabilitet även på barmark.

Vad rekommenderar du svenska bilister att köra på?
– Dubbfria däck passar bara en viss kategori, nämligen superskickliga förare, som Kenny Bräck, som kan hantera en bil, och som förstår när det är för halt. Vanliga bilister ska ha moderna säkra bilar med all tänkbar passiv och aktiv säkerhet PLUS dubbdäck! Väljer de dubbfria däck måste de räkna med att ställa bilen när det är för halt.

Och vad kör du själv på?
– Gislaved Nordfrost 5. Dubbat, självklart, säger forskaren Niclas Engström med rötterna i Västerås men bosatt i Norrbotten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Rätt det är den sista meter som avgör om man kommer fram helskinad dit som man ska.

Så bort med dubbdäcks förbud, jag vill inte riskera mitt och barnens liv för att vägarna slits.
Vissa politiker andvänder enskilda mäniskors liv för att vinna poäng i politiken.