Sidor

onsdag 10 november 2010

Olämpligt agerande av Arbetsförmedlingen i Söderhamn?

Statliga Radio Gävleborg rapporterar idag om att Arbetsförmedlingen i Söderhamn har blivit JO anmäld på grund av att en arbetssökande menat att de brutit mot tystnadsplikten. Den statliga radion skriver på sin hemsida:

"Josephine Wengelå känner sig sviken av Arbetsförmedlingen i Söderhamn. Hon anser att en tjänsteman bröt mot tystnadsplikten när han avslöjade för hennes dåvarande chef att hon tänkte starta ett nytt företag.

Söderhamnsbon Josephine WengelÅ känner sig sviken av Arbetsförmedlingen i kommunen. Hon anser att en tjänsteman bröt mot tystnadsplikten när han avslöjade för hennes dåvarande chef att hon hade planer på att starta ett nytt företag. Nu har hon anmält arbetsförmedlingen i Söderhamn till Justitieombudsmannen, JO. Nu har hon anmält arbetsförmedlingen i Söderhamn till Justitieombudsmannen, JO.– Skulle inte jag vara hundra procent säker skulle inte jag ta tag i det här. Jag tycker att det är jobbigt som det är. De ska inte kunna göra hur som helst, säger Josephine Wengelå.Margareta Mörtsell är chef för arbetsförmedlingarna i södra Hälsingland.– Det är väldigt beklagligt att hon känner sig så illa behandlad av arbetsförmedlingen. Men vi har pratat med förmedlaren och det är så att ord står mot ord, säger hon.Josephine Wengelå jobbade på ett företag i Söderhamn som drevs mot konkursens brant. Hon började att se sig om efter nya möjligheter och planerna ledde henne till att starta om i samma bransch om konkursen blev ett faktum.Trots att Josephine visste att Arbetsförmedlingen har sträng tystnadsplikt så kände hon sig osäker när hon skulle berätta om sina planer för en tjänsteman. När det visade sig att hennes befarade mardröm blev till verklighet trodde hon inte att det var sant.
– Jag vill inte sätta min fot där. Jag känner att de har svikit mig, säger hon."

Det här är djupt olyckligt och det får aldrig vara några tvivel om att man ska kunna besöka Arbetsförmedlingen och då veta att det man säger stannar där.

Inga kommentarer: