Aftonbladet har en bra artikel idag på nätet om riskerna att köra utan dubbdäck på bilen. När jag bodde i Norrbotten där det var riktiga vintervägar med mycket packad snö på vägen så körde jag dubbfritt, men i områden där man saltar och det blir blixthalka med jämna mellanrum så finns det bara ett bra alternativ. Dubbdäck!!
Aftonbladet skriver:
Trafikverkets rapport stödjer Aftonbladets årliga vinterdäckstest.
Förra vintern var den svåraste i mannaminne. Kallt var det i hela landet och extremt mycket snö och is i de södra delarna.Då införde Stockholm förbud mot de enda riktiga vinterdäcken, de med dubb.
Dubbförbud på Hornsgatan på Södermalm betyder att isgatan poleras extra blank och hal just där, men också att många som tvingas att köra utan dubb polerar vägbanan även på andra gator. Vilket gör det farligare för alla, inklusive fotgängare och cyklister.Och många som bor runt Hornsgatan har lantställen där det är riktig vinter, några mil bort på Värmdö eller i Roslagen, eller längre bort i Småland eller i fjällen. De måste nu halka iväg på sina dåliga däck. Med risk för sig själva och andra.
Dubbdäcken är alltid av så kallad nordisk typ, de är utformade för att fungera på riktig vinterväg. Medan de dubblösa finns både av nordisk och europeisk typ. De nordiska har gjorts så bra som möjligt för nordiska vintrar, men bygger fortfarande på att vägbanan ruggas upp av andra bilar med dubbdäck. De europeiska, eller Autobahn-däcken, som jag kallar dem, däremot är gjorda för Centraleuropas regnvintrar och är utformade för höga hastigheter på regnvåt motorväg med bara ett litet mått av greppegenskaper på snö och is. Det är dessa Autobahndäck som tar marknadsandelar nu.
Kunden vet ofta inte skillnaden, men Autobahndäcken ser fräcka ut, har ofta samma låga profil och breda anläggningsyta som sommardäcken och vem vill vara utan däck som tillåter 210 km/tim eller mer? Ens på vintern?
Kanske har politikerna sansat sig efter Trafikverkets helomvändning i dubbfrågan. Förra året stödde sig Ulla Hamilton mot Vägverket (som det ju hette då) som ju ansåg att däck utan dubb var lika bra, åtminstone om bilen har antisladdsystem. Men nu visar ny statistik att det är nära dubbelt så stor risk att dö i en halkolycka om bilen inte har dubb. Men bryr sig kvartalsresultatorienterade politiker om det, när det viktigaste tycks vara att få ner kostnaderna för nyasfaltering? Vi får se. Och fortsätta att varna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar