Sidor

söndag 31 oktober 2010

Arbetarbladet har en minst sagt märklig rubrik på första sidan. Man påstår att det finns olika syn på mutor vilket är helt fel!

Arbetarbladet påstår på sin första sida idag att det finns olika syn på "mutor" bland vår politiker. Jag är en av dem som tillfrågas i ämnet och rubriken på första sidan hör inte ihop med artikeln inne i tidningen.

Jag svarar såhär:

Lars Beckman (M), riksdagsledamot:

– Det är upp till var och en vilket ställningstagande man tar. Jag tycker att det är självklart att resa. Att möta omvärlden. Själv hade jag en jättebra resa tillsammans med TCO när jag var regionchef i Svenskt näringsliv. Ju mer information du får om omvärlden, desto bättre. Jag tycker det är mindre relevant vem som betalar. Det är mer relevant hur man påverkas.

Har du själv blivit erbjuden någon resa?

– Det haglar inbjudningar. Man jag vet inte om det handlar om någon resa. Än så länge har jag inte tackat ja till något.

--

Låt mig utveckla mitt resonemang med ett lokalt exempel. Tom Widorsson VD för Furuviksparken har rest med s-märkta kommunalrådet Carina Blank ett antal gånger till USA. Förmodligen har Carina fått resan betald av Gävle kommun eller det gemensamt märkligt ägda bolaget runt Furuviksparken fastigheter.

Det som är relevant i sammanhanget är inte vem som har betalt resan för mig, utan på vilket sätt Tom Widorsson har kunnat påverka kommunstyrelsens ordförande i Gävle. Hur känns det idag för de boende i Furuvik när Gävle kommun ger Furuviksparken ett ganska kontroversiellt bygglov för en ny campingplats? På vilket sätt har de boende i Furuvik under trivsamma former i USA kunnat påverka Carina Blank?

Det är alltså, precis som jag svarar till AB, inte vem som betalar resor eller middagar som är det relevanta, utan på vilket sätt du som politiker har hög integritet och inte låter dig påverkas otillbörligt. Politiker måste kunna umgås med många olika organisationer och myndigheter och företag innan ett beslut ska tas men man ska självfallet selektera informationen från den som det kommer ifrån. Jag skulle ha väldigt svårt för att resa två veckor i USA med en företrädare för ett bolag som är direkt beroende av kommunala beslut, som ks ordförande i Gävle.

3 kommentarer:

PEJ sa...

så det med andra ord helt OK för dig att de med mycket pengar kan köpa sig möjligthet att påverka politikare......... Märkligt - eftersom det är folket (utan den möjligheten) som har vald dig.

Lars Beckman sa...

PEJ, nu läser du något som jag varken skriver eller tycker! Jag anser att man måste kunna få ta emot information om viktiga frågor - sedan är det upp till mig som politiker att selektera informationen utifrån vem det kommer.

PEJ sa...

alltså är det Ok !!