Sidor

måndag 23 augusti 2010

Thomas Bodström vägrade att drogtesta sig när han fick veta vad det skulle ge utslag för!

Sveriges Radio avslöjar idag att ordföranden i Justitieutskottet Thomas Bodström (s) vägrade att drogtesta sig när frivilligt, när han fick reda på av sjuksköterskan skulle testa för.

Klicka på rubriken för att läsa hela artikeln i Expressen, men nyheten finns återgivet på ett stort antal nyhetssidor.

Själv skulle jag ställa upp på ett enkelt test närsomhelst och det är också rimligt med tanke på det ansvar som en Riksdagsledamot har, att man visar öppet och transparent att man inte är beroende av droger. När det gäller frågan om frivilliga drogtester i skolan är frågan inte lika enkel eftersom det för mig handlar om personlig integritet och personligen skulle jag nog ha känt mig kränkt om jag hade blivit utplockad för ett drogtest i gymnasiet. Det borde istället handla om att riskbedöma unga som skolkar eller ger andra signaler om att något inte står rätt till, och erbjuda dem stöd och hjälp och ett stöd skulle kunna vara ett frivilligt drogtest.

När det gäller slumpmässiga drogtest på arbetsplatser så kan det var en metod för att upptäcka missbruk, och det kan också handla om säkerheten på arbetsplatser, men det ska användas med mycket stor försiktighet enligt min mening.

Inga kommentarer: