Det finns många rapporter och utredningar som visar att den har en mycket liten klimatnytta utan istället blir ytterligare en skattechock riktad mot svenska folket på cirka 3.5 miljarder.
WSP har på uppdrag av Svenskt Flyg gjort en samhällsekonomisk beräkning av en flygskatt som visar följande:
Potentiell vinst av en flygskatt:
3,5 miljarder kr i skatteintäkter
Potentiell förlust av en flygskatt:
5,4 miljarder kr minskad BNP
3 miljarder kr i minskade skatteintäkter
5000 -10 000 färre arbetstillfällen
Försämrad tillgänglighet
Försämrad konkurrenskraft
Det betyder alltså att en flygskatt är betydligt mer skadlig för Sverige än vad man kanske kan tro vid en första anblick. Sedan kan man ju fundera över varför miljöpartiet och socialdemokraterna ogillar så mycket att vi kan transportera människor och gods i Sverige. Först har man chockhöjt drivmedelsskatterna i Sverige, och man planerar att införa såväl en kilometerskatt för tung trafik, som nu en flygskatt. Det är inte rimligt att en sekt från Södermalm - miljöpartiet - så allvarligt försvårar förutsättningarna för att bo och leva, och driva företag utanför 08 området.
Moderaterna säger nej till miljöpartiets och socialdemokraternas landsbygdsfientliga skatter, och ur miljösynpunkt borde även v mp och s göra detsamma.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar