Varför har man en policy om att företag inte får framställas i en positiv dager? Är det journalist högskolans första regel som man lär ut?
VD på Sveriges Radio borde förklara den här policyn för allmänheten!
Har precis haft den surrealistiska upplevelsen att bli utskälld av en journalist på SR Jämtland, för att jag använde ICA, Max Hamburgare och Misa som goda exempel på företag som rekryterar personer med funktionsnedsättningar. Förklaringen var att de i public service inte skulle få lyfta fram företag i positiv dager. Därför ville hon också klippa bort partierna där företagen nämndes. Ilsknade till och argumenterade emot, vi får se ifall det hjälper. Helt oförsvarligt censurförsök och ytterligare en stund då jag skickar tacksamma tankar kring dagens mångfald i media.
Sveriges radios uppdrag från svenska folket är att vara oberoende, opartiska och sakliga. Det betyder t.ex att vi inte får gynna några kommersiella intressen – Sveriges radio ska vara helt fritt från all reklam. Det här är reglerat i vårt sändningstillstånd.
SvaraRaderaOm ett varumärke ska nämnas i radio ska det vara journalistiskt motiverat – det ska i sammanhanget vara relevant att nämna varumärket. Reportern hos oss gjorde bedömningen att det inte var viktigt för sammanhanget att känna till enskilda exempel som jobbat med de här frågorna – intervjun med Li Jansson gjordes för att få en bild av vad branschen gjorde åt de svårigheter som personer med funktionsnedsättningar kan uppleva på arbetsmarknaden.
Det finns ingen policy inom SR som den som omnämns i facebookinlägget. Det har inte heller reportern påstått.
Däremot har vi programregler att jobba efter och det är för att garantera lyssnaren en fri och oberoende radio.