Sidor

söndag 14 oktober 2012

Obama dominerar den köpta reklamen och Romney den icke köpta..

För 4 år sedan var jag i Florida och då fanns det en stor entuisasm för Obama 4 veckor före valet. Det var Obama skyltar utanför hus och affärer och det var Obama klistermärken på bilar.

Nu är det helt tyst om Obama kampanjen på stan. Jag har sett ett par bilar med Obama klistermärken och inte någon skylt utanför något hus. Däremot så dominerar Obama fullständigt den köpta reklamen i radio och tv och det är enbart negativ reklam mot Romney.

Romney syns på bilar och på skyltar utanför hus på ett helt annat sätt än Obama kampanjen och den reklam han kör i tv handlar om att han vill skapa 12 miljoner nya jobb, dvs han berättar vad han vill göra.

Nu i helgen har det börjat gå en reklamfilm mot Obama om att man inte kan fortsätta låna 30 cent av varje dollar som spenderas av den federala budgeten, och det vore en välgärning för hela världen om ekonomin i USA kom upp även i valrörelsen. USA kan inte fortsätta att låna så mycket pengar som de gör. Problemet för Romney är att han då som lösning lovar stora skattesänkningar, dvs mindre pengar in till den federala budgeten.

Ett stort problem för USA är att 46 miljoner av 300 går på socialbidrag (dvs matchecksprogrammet) så det är helt nödvändigt med en politik för jobb - även i USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar