Arbetarbladet startar en ny artikelserie idag om jobben. Det är glädjande och välkommen.
Arbetarbladet skriver:
Arbetslösheten är en ödesfråga. Mot det står marknadskrafter som hela tiden strävar efter ökad lönsamhet. När de järnhårda besluten tas är det lätt att känna sig maktlös. Läkerolarbetarna vet.
--
Går det att göra en djupare analys än Arbetarbladet gör till anledningen av att Läkerol flyttar? Beror det på att ägarna strävar efter högre vinst eller beror det på strukturomvandlingen inom livsmedelshandeln? De senaste 10 åren så har det kommit EMV - egna varumärken till butikerna. Det kombinerat med att livsmedelskedjorna inte har tillåtit prishöjningar från de fabrikanterna har satt branschen under stark prispress. Skulle vi konsumenter välja att INTE köpa ICA eller konsums chokladkaka så skulle det finnas större förutsättningar för att oss att ha kvar våra fabriker i Sverige.
Så det går att göra en djupare analys än Arbetarbladet skriver - att förändringen beror på att marknadskrafterna vill ha ökad lönsamhet. Marknadskrafterna i fallet livsmedelsindustrin är alltså vi som konsumenter som väljer att köpa blåvitt på konsum istället för Cloetta mjölkchoklad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar