De rödgröna måste lämna klara besked om kilometerskatten skriver VD för Skogsindustrierna på DN Debatt. Vilka omfattas? Hur stor blir den? Är den över huvud taget genomförbar? De rödgröna partierna har lagt en rad bra infrastrukturförslag som är viktiga för näringsliv och export. Men dessa hamnar helt i skuggan av kilometerskatten. EU:s regler sätter troligen stopp för geografiska undantag och att hänsyn tas till skogsindustrin. Vad gör de rödgröna då? Vilka satsningar stryks först? skriver alltså Marie S Arwidson på DN debatt. (klicka på rubriken för hela artikeln).
En kilometerskatt för tung trafik på 14 kronor per MIL skulle vara en ren straffskatt på alla som bor i Gävleborg och på alla företag som ska frakta sina tillverkade varor för länet. Vad skulle det betyda för konkurrenskraften för Sandvik, Korsnäs, Bergmans pepparkakor i Ljusdal, Iggesund, Hassela Skogsprodukter, Edsbyverken osv?
För ett parti som har sina väljare på Söder i Stockholm (miljöpartiet) kanske det är en klok ide att straffbeskatta övriga Sverige, men för oss som valt att leva utanför storstaden är det en ren straffskatt.
1 kommentar:
Beckman för fan - ser du inte de vinstrapporter som duggar tät nu från Sveriges företag?
Ena miljardvinsten efter den andra - det finns gott om pengar till kilometerskatter - även mer än 14,- kr milen..... borde kanske vara 50,- milen istället!!!
Och eftersom företagen skiter ner hela vårt samhälle så kan de gott pröjsa för kalaset med att städa upp.
Skicka en kommentar